igår :)

igår så åkte jag , frida & stefan till simons grav i heby eftersom han har vart borta ett halv år nu :( tiden går fort ..
sen kom jag hem och blev sugen på att baka så blev en blåbärspaj med maräng. hur god som helst! :) recept kommer sen.
men efter jag hade bakat så blev det bio med mamma, pappa , christer, kikan, dennis & frida :) åsa nisse blev det fan så rolig den va iaf om man har så dålig humor som jag :P

receptet är på päronpaj men jag tog blåbär ist det blev super bra de med :D Ni måste testa receptet! :D

Det här behöver du :
100 gram smör
1 dl strösocker
1 ägg
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

+ 3 päron(Conference)

* Fyllning :
50 gram smält smör
½ dl strösocker
1 dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker

Marängtopp :
2 äggvitor
1½ dl strösocker

GÖR SÅHÄR :
Rör smör och socker till bottensmeten med elvisp. Tillsätt ägget och sist vetemjölet blandat med bakpulvret. Tryck ut smeten i en pajform.(ca 25 cm i diam) Skala och dela päronen på mitten. Kärna ur. Lägg dom på en tallrik och pensla dom med pressad citron så mörknar dom inte i färgen. Lägg dom sedan med snittsidan neråt på bottensmeten.

Fyllningen :
Smält smöret och tillsätt strösockret direkt i kastrullen. Rör ner vetemjöl och vaniljsocker och fördela smeten över päronen.

Marängtopp :
Vispa äggvitorna till hårt skum, tillsätt strösockret och vispa 2 minuter till. Fördela marängen ovanpå pajen och gör små toppar med bredsidan av en stekspade.

Värm ugnen till 200 grader, sänk värmen till 175 grader så fort duställt in pajen. Grädda i 40-45 min.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0